tisdag 12 juli 2016

Snabbinlagda majrovor


Det är första året som jag odlar majrovor och även om det är otroligt kul att ha rotfrukter att skörda redan nu så har jag kämpat lite med hur de ska användas. Jag har prövat rå (nej tack!), ugnsbakt (okej), ugnsbakt och mixad i sås (bättre) och slutligen snabbinlagd (bingo). 

Snabbinlagda majrovor är jättegott i couscoussallad, på hamburgare, i pitabröd, på macka med leverpastej. Okej det sista har jag inte prövat men jag är övertygad om att det skulle vara jättegott. Snabbinläggning tar nästan ingen tid alls och det går lika bra att använda rödbeta, polkabeta och gurka i en sådan lag.

Snabbinlagda majrovor

1 del ättika (12%)
2 delar socker
2 delar vatten
majrovor
smaksättning: citronskal eller citronverbena

Gör så här

Blanda delarna till lagen och värm försiktigt tills sockret har löst sig. Låt lagen svalna. Skiva majrovorna tunt. Lägg i en burk och häll den avsvalnade lagen över. Lägg eventuellt i någon smaksättning som citronverbena eller citronskal. Låt stå en halvtimme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar