torsdag 12 maj 2016

Nässelpaj med bladlök och fetaost


Jag tycker väldigt mycket om att odla men som allra lyckligast är jag inte när jag rensar ogräs, sår frön eller skottar ner hästskit i odlingslådor. Lyckligast är jag när jag får laga mat av egenproducerade ingredienser. Det börjar nu! Idag gjorde jag en Nässelpaj med bladlök och fetaost till lunch. Hur god som helst!

Nässelpaj med bladlök och fetaost 

4 port

Pajskal

75 g smör
2 dl fullkornsdinkel eller grahamsmjöl
3 dl vetemjöl eller dinkel
lite vatten
salt

Fyllning

1 l rensade och väl sköljda nässlor
bladlök, exempelvis vårlök, kajplök, ramslök, gräslök, piplök, vitlöksblast eller purjolök.
½ paket fetaost
2 dl matlagningsgrädde (eller 1 dl grädde + 1 dl mjölk)
3 ägg
2 dl riven ost
kryddgrönt som salvia, timjan eller oregano
salt
peppar

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Kör smör, mjöl och salt i matberedaren. Tillsätt lite vatten i taget tills degen tar ihop. Tryck ut degen i pajform, nagga pajen och förgrädda i 10 minuter.

Förväll nässlorna i kokande vatten någon minut. Häll av kokvattnet och låt nässlorna rinna av en stund i durkslag. Hacka bladlök och kryddgrönt. Lägg de avrunna nässlorna i botten på pajformen. Lägg över bladlök och kryddgrönt. Smula över fetaost. Blanda en äggstanning av ägg, grädde och riven ost. Tillsätt salt och peppar. Häll äggstanningen över pajen. Grädda i 25-30 minuter, tills pajen har stannat och blivit lite brun på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar