fredag 4 april 2014

Fetaost och kirskålspaj - kan man äta ogräs?


På koloniföreningen finns det två läger. Det ena lägret äter kirskål och hyllar dess hälsoeffekter, det andra säger bestämt: Jag äter inte ogräs! Som om att äta kirskålen skulle ge denna fruktansvärt invasiva växt existensberättigande. Eftersom jag aldrig köper sallad i butik, utan bara äter den jag odlar själv, är jag efter en lång vinter desperat efter lite grönt och allt som växer just nu är kirskål. Jamen då äter jag väl kirskål då.

Förra helgen slog jag två flugor i en smäll då jag skördade kirskål och samtidigt drog upp lite rötter. De späda bladen blev delikata i en paj.

Fetaost och kirskålspaj

Ett pajsal

kirskål
vitlök
olivolja

dijonsenap
5 cm purjolök
fetaost

2 ägg
2 dl havregrädde (eller annan grädde)
1 dl cheddarost
salt, peppar

Gör så här: 

Stekt den rensade kirskålen i olivolja tillsammans med vitlök. Smetade ut dijonsenap i botten på ett förgräddat pajskal. På med kirskålen, skivad purjolök, fetaost och en äggstanning med 2 ägg, 2 dl havregrädde och 1 dl cheddarost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar