tisdag 5 december 2017

Det växer i inomhusodlingen



Ärtskott är bland det godaste som finns just nu. Det fina är att med lite näring ger dom både två och tre skördar. Gott till en omelett och lite klippt på mackan. 


Även krassen växer men den måste jag så en ny bricka av varje vecka. Än då länge funkar mitt projekt att så varje vecka och alltid ha lite grönt att lägga på mackan. Det är mest jag som lärt mig att lägga gröna blad på mackan men de andra kommer på det ibland och blir lika glada för lite grönt som jag. Jag tror att det är viktigt att känna att det finns mycket att äta, annars börjar vi snåla och det slutar med att jag får slänga blad. Så mycket hela tiden, det tror jag är framgångsreceptet. I mellandagarna kan vi få lite minisallad också. Det ser jag fram emot. 


Miniblad behöver lite gödselvatten för att bli goda och skotten kan också behöva det om de ska komma igen. Jag gödslar med lakvatten från min maskkompost som börjat komma igång så smått. Bara man inte fyller för ofta så hinner maskarna jag har med att bryta ner matresterna i rätt hastighet. 


Nu är det snart första advent och grönsakerna får trängas med julpynt i fönstret. Efter jul kan jag odla lite mer. 

1 kommentar:

  1. Så roligt att följa dina odlingar i ett klimat likt mitt eget. :) Jag har också börjat lite smått under belysning inne. Ute är växthuset översnöat, dagarna fortfarande alldeles för korta och det blir mer fokus på snöskottning och pulkåkning.

    SvaraRadera