tisdag 21 november 2017

Trädgårdens zoner - jag försöker tänka permakultur

Vintern är här och med det övergår arbetet i trädgården till planering. I år är det mycket som snurrar i huvudet och boken Permakultur har fått mig att se på min trädgård med helt andra ögon. Boken pratar mycket om att dela upp sin trädgård i zoner. Inte i klimatzoner utan i områden som kräver olika mycket arbete. Zon 1 ligger närmast huset och innehåller intensiva odlingar. Zon 5 är en del av trädgården som lämnas helt vild. Zonerna däremellan innehåller vintergrönsaker, fruktträdgård, bin, svampodling och skog.

Tanken här är väldigt god. Närmast huset lägger man allt som behöver mycket tillsyn och jobb, längre bort lägger man sådant som inte måste kolla till varje dag. Här upptäckte jag genast ett stort designfel från min sida. Jag har lagt min köksträdgård ända där borta.

Här står jag med ryggen mot husväggen

Dessutom finns alla redskap i gamla huset. Att det är väldigt opraktiskt märktes tydligt när jag var gravid och när jag fick en bebis. Om man kommer till köksträdgården och har glömt rätt verktyg är det väldigt långt att gå hela vägen tillbaka. Det känns när man är trött men det är alltid ett stort resursslöseri.


Köksträdgården borde istället ligga här, precis utanför dörren. I det här området är det flera grader varmare än borta i köksträdgården. Här slår frosten ibland flera veckor senare och känsliga växter kan spaljeras mot väggen. Det stora problemet med vind tänker jag lösa genom att plantera en häck och buskar längst ner mot vägen. Det är inte ett jättestort område, så jag har bestämt mig för att odla känsliga växter, sallad, örter och sommargrönsaker här. Här ska våra kallbänkar stå och vid husväggen ska det finnas en liten uteplats. I den "gamla" köksträdgården kan vi odla sånt som sköter sig mer själv, som vintermorötter, lök för lagring, bondbönor och annat som varken behöver tittats till varje dag eller som man inte kommer på att man måste springa och hämta när man står och lagar mat.


Att växthuset står så långt från huset är ett stort problem. Det gör att man inte öppnar och stänger lika ofta som man borde och det är alldeles för komplicerat att vattna. Så växthus ska istället stå här på södersidan av huset. Tunnelväxthuset ska flyttas hit och ett nytt i glas ska byggas. Då kan vi samla vatten från taket och ha en droppslang som ger jämn bevattning.


Ett annat misstag vi gjorde, var att ställa hönsvagnen i zon 4 i sommar. Det var ju inte så jobbigt när vi var två men veckan när jag själv skulle ta hand om 1 bebis, 2 barn, en kanin och hönsen, ja då var det definitivt för långt att gå. I vinter har vi sett till att samla alla djur på samma ställe nära huset. Hit är det inte långt att springa mitt i natten när värmen slutat fungera och utfodringen tar bara några minuter när alla djur är på samma ställe. Att djuren står på samma ställe gör också att vi bara behöver skotta en väg i vinter, något vi säkerligen kommer uppskatta. Även komposten där vi lägger gödsel i sommar står precis bredvid, så att det är lätt när man städar.

För mig som har en väldigt stor tomt och väldigt stora ambitioner med min odling, öppnar permakultur helt nya möjligheter. Genom att tänka igenom ordentligt och skapa system som hjälper en, kan man odla mer ätbart med mindre jobb. Nu måste jag bara börja med att rätta till mina misstag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar