fredag 17 november 2017

Kickstarterprojekt om skogsträdgårdar

Förra våren stötte jag för första gången ett kickstarterprojekt. Det var familjen Arvidsson som behövde pengar för att kunna ge ut sin bok om permakultur. De fick snabbt in de pengar de behövde och nu läser jag om ett kapitel varje vecka. Permakultur handlar mycket om struktur och planering för att med minsta möjliga ansträngning få ut så mycket som möjligt av sin trädgård. Den handlar om att skapa microklimat, arbeta med naturen och framförallt tänka igenom ordentligt. Det jag saknar i boken är tips på träd, buskar, perenner som fungerar bra på de olika platserna i trädgården.


Därför blev jag så glad när jag i veckan snubblade över ett annat kickstarterprojekt: Skogsträdgården - odla ätbart överallt. Boken är skriven av samma gäng som skrev Fleråriga grönsaker och jag har följt Philipp Weiss blogg i några år. Jag la ett bidrag på en gång och nu börjar den stora väntan. Jag tror att den här boken på ett bra sätt kommer komplettera Permakultur och hjälpa mig att skapa en genomtänkt trädgård som är lättskött och innehåller mängder med ätbara växter. Projektet har nått sitt mål, men det finns fortfarande möjlighet att lägga ett bidrag och få boken när den är klar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar