tisdag 14 november 2017

Julklappstips för odlare

När marken fryser och dagarna blir mörkare blir jag lätt lite deprimerad. Ibland väldigt deprimerad. Så genom åren har jag utvecklat flera strategier för att orka trots mörkret. Den allra bästa medicinen fick jag när jag äntligen fick en egen trädgård. Vintern är ju trädgårdsmästarens planeringstid. Det är nu jag läser igenom nya och gamla trädgårdsböcker och letar efter svar på frågor som varför mina rödbetor aldrig växer eller hur ska jag lyckas odla kokbönor i mitt kalla klimat. Kan jag prova andra sorter, andra odlingssätt eller är det så enkelt att jag ska gödsla mer? Idag tipsar jag om mina favoritträdgårdsböcker som ger mig i år. Kanske kan du hitta en egen favorit eller en julklapp till någon odlingsintresserad person?

Det här inlägget innehåller adlinks. Det innebär att om du klickar på en länk och sedan köper något, får jag lite pengar. Ingen har kontaktat mig och bett mig skriva om dessa böcker, utan tipsen är helt mina egna.


Lena Israelsson - Odla året runt
Lena Israelsson är en av mina stora idoler när det kommer till odling. Hon gillar att ta reda på hur det verkligen förhåller sig och hänvisar ofta till forskning på området. Det var tack vare hennes beskrivning om inomhusodling av microblad som fick mig att äntligen pröva så lite mer än krasse. Innan hade jag fnyst åt de där microbladspåsarna i butiken men tydligen finns det studier som visar att de där små bladen innehåller mycket mer nyttiga ämnen än ett helt salladsblad. Är man nybörjare på odling är Israelssons Handbok för köksträdgården en självklar läsning. Gourmetträdgården finns inte till försäljning längre men om du ramlar över den på biblioteket eller ett antikvariat, se till att plocka med dig den hem. Gourmetträdgården innehåller så många bra tips om goda sorter att odla att det inte är klokt.


Permakultur - Ylva och Johan Arvidsson
Jag stöttade min första kickstarterkampanj, när Ylva och Johan Arvidsson ville publicera en bok om permakultur men inte kunde få förlagen att nappa. För att vara en egenproducerad bok är den otroligt välgjord och den innehåller mängder med bra tips på hur man ska bygga sin trädgård enligt permakulturdesign. Den har gett mig så mycket tankar på vad jag ska göra i min egen trädgård för att få den till en lättskött helhet som producerar mängder med mat med väldigt lite ansträngning.


Fleråriga grönsaker - Sjöberg mfl.
En del av en lättskött permakulturträdgård, är perenna grönsaker som kommer upp år efter år utan att du behöver göra särskilt mycket alls. Fleråriga grönsaker har massor med tips på sorter som kan odlas i stora delar av landet. En del kanske du redan har i din trädgård men inte tänker på att du kan äta, som kärleksört, humle och nässlor. Andra som koregi och strandkål kanske är nya bekantskaper. Än så länge odlar jag mest nässlor (helt utan ansträngning över hela tomten) och flerårig bladlök men med hjälp av den här boken tänker jag utöka mitt skafferi av fleråriga grönsaker.

Det var böckerna på min läslista den här hösten. Hoppas att de kan ge dig eller någon du känner lika mycket inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar