tisdag 3 oktober 2017

Odlingssommaren 2017 - Hur gick det då?



Jag tänker se 2017 som ett mellanår, när det kommer till odling. Den där härliga sommarvärmen inföll aldrig och varmvädersväxter ville inte riktigt producera. Det ville inte vi heller, eller kunde inte i alla fall. Med ny bebis, dålig sömn och stora barn som reagerar på den nya familjesammansättningen, ja då fanns helt enkelt inte tillräckligt med energi för att gödselvattna och rensa ogräs. Det har såklart påverkat hur mycket skörd vi har fått i år. Med det i tanken, vill jag ändå påstå att vi fått ut bra med skörd. Vi har inte ökat mängden från förra året men ligger nog ungefär på samma nivå och det är jag väldigt stolt över. 


Varmvädersväxter

Den dåliga sommaren innebär att vi inte fått skörda riktigt samma saker som förra året. Gurka som vi åt mängder av förra året, blev tre pyttiga gurkor i år. Förra årets fantastiska tomatskörd blev 3 mogna tomater och ett gäng gröna som nu eftermognar i ett fönster. Vi har ändå ätit en hel del zucchini, för Genovese producerade under några veckor ganska stora mängder zucchini. Det finns gott om zucchini i frysen till vinterns alla zucchinipannkakor. 


Potatis och vitlök

Den stora skörden fanns istället bland potatisen. Vi satte potatis i några vänners potatisåker och har fått så mycket att jag inte har någon aning om hur vi ska förvara det. För första gången fick vi också ordentligt med vitlök. Det var vitlöken i växthustunneln som växte bäst, den hade nog mycket mera gödsel. Jag kan ta eget utsäde och det dröjer ännu länge innan vi behöver köpa någon vitlök. Äntligen! Vi använder otroligt mycket vitlök i maten, så att kunna odla så mycket vitlök som vi behöver är ett viktigt mål för mig. 


Baljväxter

Bondbönor fick vi också en stor skörd av för första gången. Vi band tidigt upp plantorna så att de inte la sig ner och de växte till skyarna. Att odla protein på de här breddgraderna är verkligen en utmaning, så det gör mig väldigt glad att vi hittat ett koncept som fungerar. Nästa år ska bondbönorna få ta upp en hel odlingslåda. Trots att bara en tredjedel av de gröna ärtorna kom upp, så fick vi mer ärtor än vi någonsin ätit. För första gången i mitt odlarliv lyckades jag också riktigt bra med sockerärtor. Vi har mumsat färska sockerärtor i flera månader nu men aldrig känt att vi har för mycket. 

Majs och paprika

Nya bekantskaper i år var majs och paprika. Vi fick riktigt fin spetspaprika som faktiskt hann mogna där ute i tunneln. Av 6 plantor majs fick jag 5 väldigt fina kolvar. De odlade jag också i tunnelväxthuset och vi har sprungit och lekt vind där inne var och varannan dag, vilket gav nästan perfekt pollinerade kolvar. Jag är mycket stolt! Barnen var fascinerade av den vita majsen som var ordentligt söt och god. 


Lite i förråden

Det är stor skillnad på vårt vinterförråd i år och förra året men det handlar inte så mycket om att vi skördat mindre i våra odlingar, det handlar om att jag BARA skördat från våra odlingar. Förra året plockade vi lingon, svamp och blåbär i skogen, äpplen och vinbär hos diverse grannar och jag köpte grönsaker på skördemarknad och förädlade. Om någon frågade om jag ville ha, sa jag ja. I år har vi inte hunnit med att njuta av andras skörd, bara vår egen och det gör stor skillnad i förråden. 

Mitt mål med med grönsaksodlingarna, är att vi inte ska behöva köpa grönsaker alls juni-december och väldigt lite januari-maj och mot det målet togs några viktiga steg i år. Vi lärde oss odla mycket potatis, bondbönor och vitlök - basen i vår matlagning. Förråden är egentligen lika fyllda som förra året men de innehåller mest potatis, istället för inlagd gurka och sylt. Vi har ätit mängder med färska grönsaker från våra odlingar ända sedan juli och fortfarande hämtar jag in färska grönsaker till några måltider i veckan. Vi njuter av de sista som marken ger och hoppas på en bättre sommar nästa år med mer energi till odlingarna och bättre väder. Då kanske vi både kan fylla både förrådet och magarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar