fredag 27 oktober 2017

Maskkompost, snö och frigående höns - en vanlig fredag i oktober


Helt plötsligt blev det vinter. Minst fem centimeter snö har vi fått och den smälte inte bort på en gång som den brukar. Tur att vi nästan är klara med allt utejobb för säsongen. Några småsaker, som att flytta kaninbur och fixa värme till hönsen kvarstår men sen är vi klara och kan återgå till projekt inne istället. Skörden ute är klar, förutom några plantor röd grönkål som står kvar i rabatten. Inne finns lite physialis kvar och jag och Noa njuter av varje liten frukt. Vi har bestämt att nästa år ska vi ha fler plantor för då kanske Charlie vill smaka också.


Vårt hönsnät klarar inte belastningen från snön, så nu har vi frigående höns. Jag var lite orolig att jag inte skulle klara av att vara ute tillsammans med dem men de är så mycket lugnare nu när det är snö. Det kommer inte en galen flock springande mot en, istället spatserar de väldigt försiktigt och lyfter fötterna väldigt högt när de är ute och letar föda men mest håller de sig inne.


Vi försöker tänka om lite när det kommer till kompostering. Vår komposteringsbehållare har funkat väldigt dåligt i sommar sedan hönsen börjar äta det mesta av vårt kompostmaterial. Vi har en vanlig, grön isolerad plastbehållare sedan tidigare och till sommaren vill jag gärna kunna plocka bort den från sin nuvarande plats. Det betyder att vi måste sluta fylla den och ge materialet möjlighet att bli jord. Så idag startade jag en maskkompost under köksbänken.

Jag använde mig av Mandelmans princip med två hinkar i varandra, varav den översta har mängder med hål i botten där lakvatten kan rinna ut. Tyvärr hade det ju hunnit bli ganska mycket vinter ute innan jag satte igång med det här projektet, vilket gjorde att jag bara hittade 8 maskar i gödselkomposten. Jag hoppas verkligen att de överlever att flytta in under min köksbänk och trivs så bra att de förökar sig som tokar, annars får jag beställa lite kompostmaskar på nätet. Jag älskar verkligen att dra igång nya projekt.

1 kommentar:

  1. Om du får tag i färsk hästskit till våren får du många fina maskar på köpet 😊.

    SvaraRadera