fredag 13 oktober 2017

En fredag i oktober


Idag sken solen i nästan två timmar. Så underbart för oss som knappt sett den på flera veckor. Vi skyndade såklart ut. Till vår glädje upptäckte vi att våra äpplen äntligen börjat mogna. Jag hade nästan gett upp hoppet. Ungefär en månad senare än vanligt kan vi nu plocka våra egna äpplen och koka äppelmos och torka äppelringar. Blir en rolig helgsysselsättning. 


Även djuren verkade njuta av solen. Harry, kaninen, har inte varit ute särskilt mycket eftersom det regnat så otroligt mycket de senaste veckorna. Han spratt lyckligt runt i sin lilla hage för den stora har han hittat ett sätt att rymma ur och vi orkar inte jaga kanin på rymmen hela tiden. Det räcker med att hönsen bara rymmer.


Charlie växer så det knakar och är redan 3,5 månad. Hon är inte världens nöjdaste bebis. Alltid i rörelse och oftast sur över allt hon inte kan. Nu börjar hon i alla fall gilla vagnen lite grann så att vi kan ta en promenad mellan regnskurarna. 

Jag har börjat jobba lite grann på fredagar. Det funkar riktigt bra, även om jag såklart får ta en hel del amningspauser. Inget är roligt om det är hela tiden och även om det är mysigt att hänga hela dagen med en liten bebis tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt att vara föräldraledig. Det är som att hjärnan förtvinar lite grann och jag blir sur och grinig. 

Jag är så glad att vi har möjlighet att dela på föräldraledigheten den här gången. När Noa kom gjorde vår ekonomiska situation att jag var hemma hela tiden och Oskar jobbade hela tiden. Det var inte bra för någon. Nu är jag hemma mån-ons och Oskar tor-fre i alla fall tills Charlie är 1 år, sedan får vi se. 


Solen är på väg ner över köksträdgården och jag har snart skördat allt. Det återstår lite palsternacka, en och annan vintermorot och lite grönkål, det är allt. Plasten på polytunneln är nedplockad och allt som återstår är den provisoriska dörren Oskar satte upp när dragkedjan gick sönder. Jag känner att jag inte hann odla i år och ser redan fram emot nästa säsong då jag får sticka spaden i jorden igen. Men först återstår lite pyssel med nedklippning, täckning och vitlöksplantering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar