fredag 6 oktober 2017

En dag utan regn

Vilken hemskt regnig höst vi har. Marken kan inte ta mot mer mark och på lite dåligt dränerade platser på tomten bildas gigantiska regnpölar som inte försvinner trots att det slutar regna. Normalt brukar hösten vara min favoritårstid men då vill jag ha soliga dagar med kall luft, inte konstant regn. Allt är blött. 


Men idag regnade det inte! Ibland tittade till och med solen fram lite grann. Det var så underbart och jag passade på att hänga lite i köksträdgården. Bondbönorna slutskördades och klipptes ner medan jag lyssnade på tuppen som gal och fåglarna som kvittrar och äter rönnbär. 


Min köksträdgård börjar bli riktigt fin tycker jag. Varje år bygger jag någon bädd till och om 2 år är den nog färdig. I år har en gammal kökssoffa som ingen ville ha byggts om till jordgubbsland. Totalt 14 plantor har jag satt, så nu hoppas jag på en ganska god jordgubbsskörd nästa år. Jag har också förlängt några av raderna och byggt en ny bädd längst till höger. På framsidan har jag också påbörjat en häck av vinbär. 

Nästa år ska tunnelväxthuset få flytta närmare huset och bäddarna där huset står nu ska fyllas med perenna grönsaker som sparris och jordärtskockor. Jag flyttar växthuset av två skäl: Dels slår frosten ner lite senare på våren och tidigare på hösten i köksträdgården. Dels är det lite långt att dra vatten till tunnelväxthuset idag och det jobbet tar för mycket kraft. Sånt som kräver mycket omsorg ska stå nära huset, för då är det lättare att sköta. Flytten blir del ett av att bygga om min trädgård efter permakulturens principer. Jag längtar redan till nästa vår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar