måndag 24 april 2017

Vårstädning bland perennerna


Våren är plågsamt långsam i år. Det känns som att varje morgon när jag vaknar ligger ny snö på marken som naturen måste smälta bort innan den kan fortsätta att tina upp jorden. Tjälen är djup efter en snöfattig vinter och inte mycket har börjat växa än. I rabatterna vid huset har det  dock börjat växa lite, så Oskar fick i uppdrag att klippa ner alla fula, torkade perenner så att de få vårblommor som tittat upp  kan få en chans att synas. För mig är det oerhört frustrerande att inte kunna böja mig ner till marken och jobba men magen börjar tyvärr bli allt för stor. Jag klarade i alla fall av att plantera lite tåliga småblommor i betongkrukorna, där jorden äntligen tinat upp. I alla fall längst upp. Det gav verkligen vårkänsla.

Jag klipper aldrig ner perennerna på hösten utan låter de torkade och bruna växterna få vara en prydnad under höst och tidig vinter. Särskilt astrarna är så vackra där de står torkade i vinterljuset. Nu på våren är de däremot inte så fina, så det var skönt att bli av med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar