onsdag 22 februari 2017

Dags att plantera physalissticklingarna

Förra våren köpte jag en planta physalis på en marknad. Kvinnan som sådde den hade bara satt frön från en physalis hon köpt i butiken, fått en planta som hon sedan tagit sticklingar av och hållit vid liv i flera år. Det lät ju helt fantastiskt men jag trodde nog inte att jag skulle lyckas själv. Jag är väldigt dålig på att övervintra växter. De får bara löss och då blir jag galen och slänger plantorna.


Men de här physalis sticklingarna har stått i vatten i ett fönster hela vintern och aldrig klagat. Ja, lite kanske de klagade när jag glömt fylla på vatten men annars har de bara stått gröna och fina hela vintern. Nu börjar de vara lite gula och jag tror att det är dags att ge dem lite jord. Så hoppas jag att de fortsätter att trivas i fönstret på Oskars kontor hela våren.


Om du inte provat, rekommenderar jag dig verkligen att odla physalis. Smaken på de egenodlade är så mycket mildare och rundare än på de man köper i affären. Plantan ger hur mycket som helst, även om man beskär den hårdhänt och den kräver inte särskilt mycket av odlaren. Jag odlade i hink och det var ganska praktiskt för då kunde jag ta in plantan och låta den stå i ett soligt fönster hela hösten. Jag och Noa skördade de sista frukterna i december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar