onsdag 8 februari 2017

Bokrea för självhushållare

Ända sedan 1999 när jag började studera litteraturvetenskap i Linköping, har bokrean varit en liten högtid för mig. Då kanske jag framförallt köpte på mig klassiker, för att läsa sånt som "man borde läsa". Idag består min inköpslista framförallt av barnböcker, trädgårdsböcker och kokböcker men jag tycker bokrean är lika kul fortfarande. I år fanns det mängder med böcker som passar alla som vill odla och leva självhushåll. Här är mina bästa tips: 

Det här inlägget innehåller adlinks, vilket innebär att jag får en liten slant om du klickar på en bok och sedan köper den.    

Skörda i naturen

Att lära sig vad som finns att hitta i naturens skafferi och hur man äter det, är en viktig kunskap för alla preppers och självhushållare. Genom att veta hur man ska tillaga ängssyra, kärleksört och björklöv, får vi tillgång till mat även när vi inte orkat så. 

Ett annat tips i samma genre är Vilda örter - kokboken av Sami Tallberg 





Trädgårdsböcker

För odlaren finns också flera bra böcker på årets rea. Själv kommer jag att köpa The secret gardener av Elin Unnes, trots att jag lånat den flera gånger. Den innehåller så mycket bra tips på odling att jag behöver den i mitt eget bibliotek. 

Även Gourmetträdgården av Lena Israelsson ska få flytta hem till mitt bibliotek, för den är fylld med bra sorter och tips på hur man odlar fram goda grönsaker. 

Är du ny på odling, är Odla i pallkrage också ett bra tips men för oss som odlat ett tag finns inte särskilt mycket att hämta i den. 


Självhushåll

Om du sitter där hemma och börjar fundera på hur du kan bli mer självhushållande, finns Rätt ur jorden av Bella Linde och Lena Granefelt till riktigt bra pris på rean. Det är kanske inte en lika heltäckande bok som Självhushållande i praktiken men en bra inledning på ett nytt liv. 

I Köttbonden av Lina och Oscar Westman, finns inte bara många bra recept, du får också lära dig hur paret klev i land och började producera riktigt bra kött. Här finns mycket att lära för alla som vill producera sitt eget kött. 

Tarek Taylors Sylta, safta och lägg in är nog min favorit bland böcker om hemkonservering. Här finns recept på allt från sylt till syrat, med många intressanta smakkombinationer, så det blir nog mitt sista tips. 

Om jag missat någon bra titel, skriv gärna en kommentar och tipsa mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar