torsdag 12 januari 2017

Verkligen dags att så Habanero

Förra året sådde jag chili på juldan och det var planen att jag skulle göra det i år också men odlingslusten har inte riktigt velat infinna sig. Jag har dragit mina fötter, inte orkat hämta jord, inte orkat ta reda på hur den fina värmemattan jag fick i julklapp av Oskar fungerar. Ursäkterna har varit många och extremt lama. Sanningen är att jag helt enkelt inte känt någon lust att odla. Nu är det den 11:e januari och om jag ska hinna få någon Habanero dulce i år är det HÖG tid att så. Så idag spelar det ingen roll om jag har lust eller inte. Idag sår jag.

Förra veckan lyssnade jag på Två odlare emellans första fullängdspod, för den handlade just om chili. Där berättade Farbror Grön, att vissa typer av chili bör sås redan i mitten på december, medan andra kan vänta till i februari. Jag ska odla 4 sorters chili i år: Jalapeno, Aij Blanco, Espalette och Habanero Dulce. De två första är riktigt snabba, så jag väntar med att så dem till i februari men de två sista sår jag idag.


Jag gör som vanligt, för det brukar fungera bra. Jag lägger vanlig, lite näringsrikare jord i halva krukan och såjord i övre halvan av krukan. Så vattnar jag och sår tre frön i varje kruka. På krukan sätter jag en plastpåse, som jag sticker några lufthål i och sådden sätts under ett lysrör. Det nya för i år är att jag har en värmematta. Ska bli spännande att se om det går fortare för de små plantorna att titta fram ur jorden i år. Kanske kan det väcka odlingslusten igen, att se små späda chiliplantor titta upp ur krukorna? Jag hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar