torsdag 19 januari 2017

Koreanska zucchinipannkakor

2016 fick vi en riktigt stor zucchiniskörd och prövade därför på flera sätt att spara zucchini till vintern. Torka, frysa, mjölksyra och Boston squash. Det mesta blev riktigt lyckat och egentligen är det bara torkad zucchini jag inte riktigt gillar. Den mjölksyrade squashen slänger jag ner i grytor och köttfärssås/linsfärssås och den frysta zucchinin passar perfekt till Koreanska zucchinipannkakor.


Det här receptet är inte mitt utan kommer från en asiatisk kokbok jag glömt namnet på men vi har lagat den här hemma i minst tio år och ändrat receptet så att det passar våra förutsättningar. En riktig favoriträtt som vi normalt bara äter på sommaren när det är säsong för zucchini men i år ger sommarens överflöd möjlighet att avnjuta denna underbar rätt i januari. Jag tinade zucchinin och lät den rinna av en stund i ett durkslag för att det inte skulle bli för mycket vatten. Annars gjorde jag precis som vanligt. Receptet är för en portion men vi dubblar och gör i en liten stekpanna på spisen. Till 4 portioner brukar jag ta en form och grädda i ugnen.

Koreanska zucchinipannkakor

1 port

1½ dl vetemjöl
1 ägg
1 dl vatten
½ tsk salt

10 cm riven zucchini

Sås

2 msk kikoman soja
1 tsk sesamolja
1 msk ättiksprit
1 msk socker
syrad chilisås eller torkad chili efter smak
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk grovt hackad bladlök, exempelvis salladslök, piplök, gräslök, kinesisk luftlök

Gör så här

Blanda pannkakssmeten och låt vila i 20 min. Blanda under tiden ihop såsen. Lägg den rivna zucchinin i smeten och rör om. Grädda i en liten stekpanna på båda sidor. Pannkakan ska bli ungefär 1 cm tjock och det tar ca 15 minuter innan den är färdiggräddad. Dela pannkakan i strimlor och häll såsen över strimlorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar