onsdag 28 december 2016

Årskrönika 2016

Nu börjar 2016 lida mot sitt slut och vi måste acceptera att det blev inget hönshus i år heller och vi lyckades inte lösa alla sommarkorsord, i år igen. På många sätt känns det som att 2016 inte var ett särskilt bra år, särskilt om man ser till världsläget. Tittar man lite närmare visar det sig dock att det hände en hel del positiva saker här hemma på gården i alla fall. Här kommer 2016 års årskrönika från Hallonbacken:


Vinter

Januari var riktigt kall och vi hade ända ner till -30 en vecka. Den viktiga vårvintern var däremot riktigt fin och vi ägnade många timmar åt skidåkning, pulka och spark. Vi fikade i den fina vårsolen och njöt av det fina vädret. Jag odlade sallad inomhus och Oskar bakade allt vårt bröd. Vi försökte skippa maskindiskmedlet och använda bikarbonat och vinäger istället, något som fungerade bra på kort sikt men på lång sikt gav beläggningar som inte gick bort. Jag lärde mig göra egen havremjölk och egen havreyoghurt.


Odling

2016 var mitt första, lyckade odlingsår. Vintersådden och vårsådden lyckades riktigt bra och trots en kall juni fick vi mängder med grönsaker. Oskar satte upp stora lysrör i källaren, vilket gav riktigt fina plantor att plantera ut. Det var första året vi odlade i växthustunnel och fick en fin skörd av chili, tomat och gurka i den. Mellan juli och december köpte vi nästan inte en enda grönsak eller grönsakskonserv. Vi åt det vi hade odlat här hemma och det var en fantastisk känsla. Även om vi nu måste handla frukt, potatis och vissa grönsaker har vi fortfarande kvar mycket hemma. Morötterna kommer räcka året ut, vi har några tomatkonserver kvar och inlagd gurka har vi så att det räcker till nästa sommar.

Allt blev självklart inte lyckat. Kålmalsinvasionen höll på att ta död på alla mina kålplantor. Den blöta och kalla våren dödade hälften av all vitlök. Rödbetor blev knappt något, som vanligt och bönskörden lämnade mycket att önska. Kryddlandet blev inte klart och den kalla vintern dödade all min mynta. Men vad gör väl det. Överlag är jag mycket nöjd med odlingsåret 2016 och ser mycket fram emot nästa år.

Trädfällning


Oskar fick en ny motorsåg i julklapp och under vintern och våren, fällde han sjukt mycket träd. Han gallrade i skogsträdgården och högg mängder av björkar vid köksträdgården. Störst skillnad gjorde det ändå när vi fällde de två stora björkarna vid huset. Den ena fällde Oskar och den andra tog vi hjälp med. Det skapade ett lugn kring huset när det inte var överskuggat av stora träd längre. Det blev mycket ved, en balansgång-grej till barnen och den sista biten tjock björk kom en snäll granne och körde bort.

Husdjur


Vi skaffad en liten kanin som hängt ute och hoppat hela sommaren. Oskar byggde en schysst bur åt honom och han verkar trivas ganska bra. Kaniner är ju underbart billiga husdjur. På sommaren plockar vi all mat åt honom från den egna trädgården och på vintern äter han hö, lite sallad, groddar, äpplen och morotsbitar. Om vi bara kunde tänka oss att slakta skulle det bli väldigt billigt kött. 

Körkort



Det stora för mig 2016 var att jag äntligen tog körkort. Det har gett mig en enorm frihet och ett större lugn i familjen. För att få det gjort, gick jag en intensivkurs i Arjeplog. Där kunde jag koncentrera mig ordentligt på körningen och komma över min rädsla för att köra bil. Arjeplog var otroligt vackert men att vara borta från familjen och gården så länge var väldigt jobbigt. Men det var så värt det.

Vägra handla hela tiden


Under hösten har vi testat att bara handla en gång i månaden och så länge vi hade egenproducerade grönsaker gick det över förväntan. Vi handlade bara två gånger i månaden. Nu när grönsakslagret börjar sina är det svårare och jag gissar att vi kommer behöva handla fler gånger. En storhandling och sedan två mindre kompletteringshandlingar kommer vi nog att landa på. Det är i alla fall mycket bättre än att handla två gånger i veckan som innan.

Det var lite av vad vi gjorde 2016. Nu laddar vi för för ett 2017 med nya utmaningar och roliga stunder. Först ut är renovering av Noas rum och chilisådd. Men först ska vi fira nyår i dagarna tre med fina vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar