torsdag 17 november 2016

Sjukstuga

Jag har varit sjuk hela veckan, barnen sedan i tisdags. Förkylning, feber och hosta följer alltid när vädret slår om och ligger kring nollan. Den fuktiga luften gör att vi knappt kan andas och elden i öppna spisen vill aldrig ta sig. Oskar får sitta och sova för att inte hosta upp lungorna. Jag letar desperat på väderprognoserna. När slår vädret om igen? När blir det minusgrader dygnet runt? Nästa torsdag, kanske.

Det är ju trots allt november, årets absolut sämsta månad. När vädret är kasst, det blir mörkare och mörkare och hjärtat tyngre och tyngre. "Jag önskar att november inte fanns", sa Melker för något år sedan men han ändrade sig några dagar senare. "För om november inte fanns, skulle ju någon annan månad vara den sämsta." Han har så rätt. För att ha riktigt roligt behöver man också ha riktigt tråkigt. För att ha mycket energi, behöver man ibland ha ingen. Låt kropp och knopp vila. Det är bara så förbannat tråkigt.

Jag trodde att jag skulle slippa novembermörkret i år när det föll så mycket fin snö så tidigt och advent kommer så tidigt. Jag får väl koka glögg och dricka till pepparkakorna vi redan bakat och börja julpynta redan i helgen. Sno åt mig lite av adventsmyset i förtid, för att höja humöret. Jag tänder i alla fall en brasa, det hjälper alltid lite grann.


1 kommentar:

  1. Vad roligt att hitta er blogg! Min familj har nyss flyttat till Botsmark och jag har sökt med ljus o lykta efter bloggar, vloggar, poddar från odlare i zon 6 o uppåt. Jag är nybörjare men väldigt peppad på att komma igång o odla på allvar nu när jag har ytorna och möjligheterna. Ska bli kul att följa er!

    /Evelina

    SvaraRadera