tisdag 22 november 2016

Jag minns en odlingssommar

Vintern är inte så kul just nu. Regn, halka och is. Jag har inte energi nog att börja planera nästa års odling än, så jag piggar upp mig med att minnas förra odlingssommaren istället.


När vi satte upp odlingstunneln kände jag mig verkligen rik. Oj vad jag skulle odla mycket här. Så blev det ju också.


Mängder med tomater, chili och gurka fick vi i den lilla tunneln. Lite chili och bönor blev det också. 



Förstå omgången sådde jag när snön låg kvar på marken och kunde skörda rädisor riktigt tidigt. Det var riktigt trevligt.


Jag satte också potatis i hink och fick färskpotatis ganska tidigt. Ett bra experiment som ska utvecklas till nästa år. 


Mest längtar jag efter att börja varje matlagning med att gå ut i trädgården och skörda. Det är en underbar känsla.  


Så köksträdgården. Det är några månader kvar innan vi ses igen. Först ska du vila under ett tjockt täcke snö i många månader. Du kanske ser mig gå förbi ibland men då ska jag bara titta på stjärnor eller åka i skidor. Men i början på maj, kanske till och med i slutet av april om våren är tidig, kommer jag springande igen med jord, fröpåsar och gödsel och jag hoppas att vi lyckas producera minst lika mycket grönsaker som vi gjorde i år.

2 kommentarer:

  1. Kollar på en sån tunnel från dancover, är den bra? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Man får det man betalar för :-) Dragkedjorna gick sönder på en gång och modellen saknar mittnock, vilket gör att stora regnmängder blir liggande på taket. Mitt råd skulle nog vara att om du har råd, satsa på en som är lite hållbarare. Har du inte det så är dancovers tunnel betydligt bättre än ingenting. Den gav massor med fin skörd!

      Radera