måndag 17 oktober 2016

Planera för nästa års odlingar


Jag önskar att jag kunde planera nästa års köksträdgård i januari, när det är mörk och trist och inget att göra utomhus. Men det funkar inte. Redan nu på hösten behöver jag en grov planering av vad som ska odlas var, för att kunna göra rätt förberedelser innan vintern. Jag måste veta var jag ska täcka och var ytan ska lämnas bar för tidig sådd. Där den tidiga sådden ska ske, behöver jag också gödsla redan nu på hösten för bästa resultat.

När man ska planera sin köksträdgård är det mycket att tänka på. Idag tänkte jag gå igenom de viktigaste punkterna: växtföljd, samodling och hur mycket behövs av varje gröda.

Bondbönor gödslar jorden och förbereder den för mer näringskrävande växter nästa år

Växtföljd

Om samma växter odlas på samma yta år efter år, ökar risken för sjukdomar och jorden kan utarmas. Bäst resultat får man därför genom att rotera odlingsytorna. Det som är viktigast att rotera är morötter, kål och baljväxter, så när jag ska planera sätter jag ut dessa växter först. Kålen hamnar i förra årets odlingslimpa, baljväxterna där jag hade morot förra året och morötter där kålen var året innan. Squash och gurka hamnar i årets odlingslimpor, de bör man också vara noga med att rotera. 

Gurkört tillsammans med squashen för att förbättra pollineringen

Samodling

När jag sedan ska sätta ut resterande grönsaker tittar jag på samodling. En del växter gynnar varandra på olika sätt om man odlar dem tillsammans. Klassiska kombinationer är potatis och bondböna samt lök och morot. I det här dokumentet kan du läsa mer om vilka växter som trivs tillsammans och vilka som inte vill växa ihop. När jag tittar på schemat över vilka växter som vill växa tillsammans, ser jag att persiljan gärna kan växa mellan rödbetan och att dillen passar tillsammans med kålroten. I det nyanlagda jordgubbslandet får den ny zeeländska spenaten ringla för att hålla tillbaka ogräset. Att titta på listor över vilka växtsorter som passar ihop ger mig alltid nya odlinsidéer. Kanske ska vi pröva lite majs tillsammans med ärtorna? Jag tycker att skörden blir bättre och odlingarna vackrare om man odlar olika sorters växter tillsammans. 


Hur mycket?

Hur stor del av landet som ska avsättas till varje grönsakstyp, styrs ju också av hur mycket familjen äter av allt men det kan vara lite svårt att avgöra till en början. Kålrötter köper jag nästan aldrig i affären men äter massor av de hemodlade. Likadant med spenat, vårlök, squash, chili, rädisor, tomat och sallad. Om man börjar i liten skala och experimenterar, lär man sig dock ganska snabbt vad som går åt. Jag satsar på gurka, tomater, chili, kål och rotsaker i första hand, för jag vet att det är sådant vi äter mycket av. 

När jag gjort min grova planering kan jag förbereda trädgården för hösten och sedan väntar jag till mellandagarna med att planera vilka fröer jag ska satsa på i år. Det behöver jag faktiskt inte bestämma nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar