tisdag 4 oktober 2016

Enkel äppeldricka och äppelmos i saftmaja


Jag skulle inte plocka fler äpplen, sa jag men när grannen frågade om jag inte ville ha lite äpplen till klarade jag inte av att säga nej. Gratis är ju fantastiskt. Nu har jag ju saftat, syltat och torkat äpplen ett tag så jag körde enklaste möjliga förädling och det är äppeldricka i saftmaja och sedan äppelmos på det som blir kvar. 


Börja med att skära bort alla mörka fläckar och andra skador. Dela sedan äpplena i fjärdedelar. 


Äppeldricka 1,5-2 l

Fyll silkorgen i saftmajan med äppelbitar. Tillsätt 1-3 dl socker (om du vill). Hur mycket du behöver beror lite på din smak och vilka äpplen du använder. Till Transparant blance använde jag 2 dl socker, till mina egna sötare äpplen använde jag bara 1 dl. Koka i 1½ timme ungefär. Häll äppeldrickan i plastpåsar, flaskor eller plastlådor och frys. Jag har 3 dl i varje plastpåse och ser till att äppeldrickan svalnat helt innan jag häller upp den för att inte råka frigöra några dåliga ämnen från plasten. 

Vi blandar 1 del äppeldricka och 3 delar vatten och dricker istället för äppeljuice på morgonen. 

Om du istället vill göra Äppelsaft med kanel, klicka här för recept


Äppelmos

Ta det som blev kvar i saftmajans silkorg och passera genom något, exempelvis ett durkslag. Om du inte vill söta moset mer är det bara att lägga upp i plastpåsar och frysa. Klart! 

Du kan också tillsätta 1-3 dl socker och konservera moset. För att vara på den säkra sidan tar jag den högre sockermängden vid konservering. Lös sockret i moset genom att koka upp mos och socker igen. Fyll det varma moset på varma, steriliserade burkar. Fyll burken till 4/5 delar. Ställ i vattenfylld långpanna med locket lagt ovanpå, inte åtskurvat, och koka på 100 grader i 3 timmar. Ta ut moset, låt svalna lite grann och skruva sedan på locket. Förvara mörkt och svalt. 

Det här moset blir lite mörkare än annat mos men det tycker inte jag gör något. Gott som sjutton blir det i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar