tisdag 13 september 2016

Mjölkfria äppelbullar


Ingen i familjen W tycker om äppelpaj, förutom jag. Få kan acceptera äppelkaka men alla älskar mina äppelbullar. Äpplen passar så bra tillsammans med mandelmassa och kanel i paj och det blir precis lika bra i de här kanelbullarna med äpple. Hemligheten bakom goda bullar och då menar jag sådär riktigt goda bullar som mormor bakar, är att ha mycket fyllning. Det är inte nyttigt men väldigt gott!

Mjölkfria äppelbullar


50 g jäst
5 dl havremjölk (så här gör du egen havremjölk)
1,25 neutral olja, exempelvis rapsolja
½ tsk salt
0,75 dl råsocker
1 tsk stött kardemumma
13-15 dl vetemjöl

Fyllning

400 g äpplen från det egna trädet (eller grannens)
200 g mjölkfritt margarin
150 g mandelmassa
1 msk kanel
½ - 1 dl råsocker (mer eller mindre beroende på hur söt mandelmassa du har)

Idag hade jag hjälp av min minsta assistent

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Värm havremjölken till fingervarmt, 38 grader, tillsammans med kardemumma. Häll lite av mjölken över jästen och rör ut den. Tillsätt olja, socker, salt och lite av mjölken. Börja arbeta ihop till en deg, antingen för hand eller i degblandare. Tillsätt lite mjöl i taget tills degen tagit ihop och börjat släppa från kanten.

Jäs övertäckt till dubbel storlek, ca 30 minuter.

Skala äpplen och riv. Riv också mandelmassan. Tillsätt det mjölkfria margarinet i bitar samt socker och kanel. Blanda ihop. Jag använde degkrokarna på elvispen.

Stjälp upp degen på bakbord och arbeta eventuellt in mer mjöl om degen är väldigt kletig. Dela degen i två delar. Kavla ut den en degen till en rektangel bred på halva fyllningen. Gör antingen snurror eller skurna bullar. Vill du lära dig hur man gör snurror, rekommenderar jag den här videon. Gör likadant med den andra degbiten.

Sätt igång ugnen på 225 grader. Jäs övertäckt på plåt till dubbel storlek, ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg eller havregrädde och strö pärlsocker på. Grädda 5-10 minuter beroende på hur stora bullar du har. Låt svalna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar