tisdag 16 augusti 2016

Havre- och dinkelplättar med äpple




Inspirerad av Mera Veggo hittade jag på mitt eget recept på plättar. Jag ville ha ett något som smakar lite mer och inte innehåller så mycket vetemjöl. Det blev riktigt lyckat och barnen åt med stor aptit. Enda problemet var att jag gjorde lite för få, så jag fick inte så många. Plättarna är mjölkfria om man steker i olja, mjölkfritt margarin eller kokosolja.

Havre- och dinkelplättar med äpple

3 port

2 ägg
6 dl  havredryck
1 dl havregryn
2 dl dinkel
1 dl vetemjöl
en liten nypa salt
4 äpplen

Gör så här:

Knäck äggen och vispa ihop med 3 dl av havredrycken. Blanda i dinkel och vetemjöl och vispa till en slät smet. Ha i havregryn, resten av havredrycken och salt i smeten och rör om. Låt stå och svälla 30 minuter. Skala och riv 4 äpplen och blanda ner i smeten. Stek i plättjärn. Servera med färsk frukt, bär, flytande honung eller agavesirap.

Det här inlägget publicerades första gången den 29:e oktober 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar