tisdag 14 juni 2016

Att vara förberedd - vatten

Ett lager av mat är väldigt bra att ha om det uppstår situationer där du inte kan åka till affären och handla men det är ännu viktigare att ha ett lager vatten. Utan vatten klarar sig inte människan särskilt länge. Vatten är liv, så är det bara. Om strömmen går stoppas de pumpar som får vattnet att komma upp i cisterner och vattentorn och är strömmen borta en längre tid tar vattnet slut. Läckor kan också göra att vattnet helt enkelt slutar komma i kranen. Då gäller det att vara förberedd. Det gäller oavsett om man har kommunalt vatten, vatten från egen brunn eller som jag, får vatten via en vattenförening. Jag hade två oplanerade vattenstopp förra året till följd av läckor och det lärde mig vikten av att vara förberedd.

Att lagra vatten

På Biltema har jag köpt en 10 liters dunk med vatten. 10 liter är vad en familj på fyra gör av med till mat och vatten varje dag, enligt schablonen. Vattendunken är lätt att bära och lätt att stapla. Vatten kan lagras i alla fall ett halvår i dunk om den förvaras svalt. Jag har min i matkällaren. De flesta hus har någon plats som är lite svalare, om du bor i lägenhet kanske förråden ligger i källaren till exempel. Jag byter mitt vatten en gång i kvartalet för att vara säker på att vattnet är okej. Min plan är att köpa 2 dunkar till och därmed ha 3 dagars vatten sparat. Det täcker våra behov och krisrisker just nu. Vattenföreningen vi bor i är välskött med många duktiga människor som kan lösa problem snabbt. Inte långt från där vi bor finns en bäck med friskt vatten och vatten till rengöring och disk, kan vi hämta i sjön. 

Att spara vatten

Om vattnet försvinner gäller det att vara sparsam med vattnet. Dirtpatcheaven har en riktigt bra video om hur man använder sitt sparade vatten till hygien och rengöring i en krissituation. Kolla in den här:



Jag håller inte med om allt hon säger. Exempelvis tillsätter jag inget klor till mitt sparade vatten. Jag skulle inte använda wet wipes, utan en blöt handduk för grovrengöring och kissar gör man självklart ute om det inte finns vatten till toaletten. Tycker ändå att videon ger mycket tips om hur man ska sköta hygien i en krissituation.

Att vara förberedd - mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar