måndag 2 maj 2016

Gro potatis och plantera om


Efter en trevlig helg fylld av kalas och firande för vår nyblivna 7-åring, var det dags att ta tag i potatisen idag. Vi odlar bara 2 sorters potatis i år. Rocket och Asterix. Asterixen la jag på groning i jordfyllda äggkartonger men med Rocket ville jag sprida ut skörden och framförallt få fram lite tidigare skörd i år. Några potatisar las därför i hinkar, halvfyllda med jord. De ska bli potatistorn. När potatisblasten växer kommer jag fylla med mer jord och när hinken är full, ställer vi en bottenlös hink ovanpå och fyller även den med jord. Några potatisar las i mjölpåsar som är halvfyllda med jord. Även där kommer jag fylla på med mer jord när plantan växer. När det är dags för utplantering tar jag bort botten och gräva ner mjölpåsen i potatislandet. Resten av potatisen satte jag i jordfyllda äggkartonger. 

Förra året gav sådd i hink skörd 1 månad tidigare än sådd i mjölpåse, som gav skörd 3 veckor före det som bara förgroddes. Ska bli spännande att se hur det går i år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar