tisdag 23 februari 2016

Få koll på matförrådet och sluta kasta mat

Alla förstår nog att det vansinniga i att köpa hem mat bara för att sedan kasta den. Det är dåligt för plånboken och dåligt för miljön. Har man dessutom börjat odla lite själv inser man snabbt hur mycket arbete, energi och vatten som går åt för att framställa mat. Ändå kastas fortfarande väldigt mycket mat i Sverige. Butikernas tidningar skriver ofta om detta. Då blir det rubriker av typen: Lär dig laga mat av rester och Stirra dig inte blind på bästföredatum. Det är jättebra råd som alla borde följa men de missar grundproblemet. För att minska sitt matsvinn måste man bara köpa mat som kommer att ätas upp och se till att använda den mat man har hemma. Idag tänkte jag ge mina tre bästa tips för att slippa kasta mat:


1. Stenkoll på matförrådet

För att veta vad som finns att laga mat av och vad som måste lagas av nu, annars blir det dåligt, går jag regelbundet igenom mitt matförråd. Vår mat förvars på köksbänken (frukt, tomater, avokado), i kylskåp, skafferi, frys och matkällare. På sommaren förvaras mycket ute i landet.

Fruktskålen behöver gås igenom nästan varje dag. Har bananerna blivit bruna? Frys. Det gäller all frukt. Äpple, apelsin, melon you name it, kan frysas och användas i smoothies. Du kan också koka marmelad, lägga det i maten eller baka en kaka.

Kylskåpet kollar jag igenom några gånger i veckan, oftast i samband med matlagning. Finns det några rester som kan slängas ner i maten jag precis håller på att laga? Är det något som behöver användas idag för att inte bli dåligt?

Skafferi och frys går jag igenom en gång i veckan när jag planerar maten för veckan och handlar. Då ser jag vad som behöver användas, vad som behöver fyllas på. Håll särskilt koll längst bak i skafferiet (gäller även kyl och frys) för där lägger sig gärna sådant du köpte en gång men som inte riktigt blev en hit. Längst bak i mitt skafferi finns raw nyponpulver, carob, vetegluten, maizena och vegetabiliskt gelatin. I kylskåpet står grön currypasta, syltlök och kalvfod. Utmana dig själv till att använda upp dessa innan de blir dåliga. Jag ska göra carobkakor, dricka nyponsoppa, laga thaimat och jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra med gelatinet.

I matkällaren har jag just nu bara saft, knäckebröd och köpta potatissäckar så det går jag bara igenom när jag hämtar sylt eller potatis.

När det är säsong behöver trädgårdslanden också gås igenom några gånger i veckan för att jag ska ha koll på vad som är redo att skördas. Det görs i samband med vattning, ogräsrensning och insektskoll. Oftast tar jag en runda varje morgon i landen.

Genom att ha stenkoll på allt som finns hemma, inklusive det som gömmer sig längst ner i frysen och längst bak i skafferiet, är det lättare att planera maten och använda allt. Det tar inte särskilt lång tid heller. På tio minuter har jag skaffat mig tillräcklig koll på hela vårt matförråd.

2. Laga mat av det du har hemma

Jag planerar middagarna en gång i veckan. Gör lista och handlar allt för att jag bor långt från affären och hatar att stå hungrig framför kylskåpet och fundera på vad jag ska laga. Andra lagar det som faller dem in varje dag. Båda sätten funkar om man har koll på sitt matförråd och använder de ingredienser som behöver tillagas för att inte bli dåliga. Många börjar sin måltidsplanering varje dag med: Vad är jag sugen på! Man öppnar kylskåpet som är fullt av mat men inget jag riktigt ville äta idag. Idag vill jag ha hamburgare så jag springer till affären och handlar trots att kylskåpet är fullt. Då kommer man sedan få kasta väldigt mycket mat. Så fråga dig inte vad du är sugen på, fråga istället vad som behöver tillagas idag. I kylskåpet finns en paprika som börjar se vissen ut, en halv tofu i vatten och en skvätt krossade tomater som blev kvar efter gårdagens bolognes. Nu vet du att du ska göra tofu i tomatsås (paprikan har du ner i tomatsåsen).

Sen kanske du var jättesugen på hamburgare men om du inte äter upp tofun som står i vatten kommer den inte gå att äta imorgon. Då äter du tofun idag och kanske hamburgare i morgon. Reklamen har fått oss att tro att vi förtjänar att alla våra behov och önskningar tillfredsställs på en gång. Det är fel! Det man väntar på är värt så mycket mer. Så idag blir det tofu, den där maffiga hamburgaren kan vänta på till helgen. 

3. Handla mindre

Mitt kryddskåp är alltid fyllt av kryddor som jag köpt, använt till ett recept och inte tyckt om. Jag har försökt använda kryddan till annat men nä. Ibland måste man ju få testa och experimentera. Kanske är den där kryddan precis det som kommer höja all din matlagning för lång tid framöver? Jag vill inte att du ska missa det men var lite återhållsam i experimenterandet. Köp i första hand sådant du vet eller misstänker att du kommer använda. Med åren har jag insett att den senaste hälsotrenden, oavsett om det är svart råris, quinoa, chiafrön eller raw food, kan vara jättegott första gången jag prövar men det är också sådant jag tröttnar på väldigt snabbt. Sedan står den där halva förpackningen carob i mitt skafferi månad efter månad medan kakaon går åt som smör i solsken. Jag är helt enkelt ingen hälsokost människa så nu har jag slutat testa sådana produkter. Skitdyra är de också alltid. 

Samma sak med storpack. Storpack är jättebra och hjälper stora familjer spara pengar men många gånger får man kasta halva den där stora förpackningen prickig korv för att alla blev less och åt ost istället. Då var det ingen besparing. Om du köper storpack men misstänker att det inte kommer ätas upp - frys in och använd om några veckor när prickig korv känns som en bra idé igen. 

Genom att ha stenkoll på matförråden, laga mat av det vi har hemma i första hand och handla mindre, kastar vi väldigt lite mat. Visst händer det att mjölken hinner surna eller brödet mögla men det är ganska ovanligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar