fredag 5 februari 2016

Allt du behöver veta för att komma igång med din självhushållning


Jag har läst Maria Österåkers bok Lev mer på mindre tidigare och var inte riktigt imponerad. Den var rolig eftersom den listade alla misstag som familjen gjorde när de började sin resa mot självhushåll men den innehöll inte tillräckligt med matnyttig fakta för min smak. Det behöver man inte oroa sig för när man läser Självhushållning i praktiken. Den tjocka boken är fullspäckad med information om odling, ved, djur samt syltning, saftning, inläggning och andra sätt att ta vara på skörden. Jag fick också lära mig att göra eget tvättmedel, salvor och tvål.

Om man är nybörjare och undrar vad självhushållning innebär och vill lära sig om självhushållningens alla delar: djurhållning, odling, ta vara på mat, energi och rengöring, så är det här Självhushållning i praktiken den första bok man ska läsa. Jag har aldrig läst en så heltäckande skildring av självhushållning. Välskriven är den också.

Jag som hållit på ett tag har utvecklat mina egna tankar och idéer om hur man ska göra saker och ting, håller inte med om allt i boken. Jag odlar på mitt sätt, tvättar håret med bikarbonat och kläder med såpa. Det gör inte så mycket för jag vet att det finns många sätt som är rätt och boken ger mig ändå en massa kunskap om sådant jag inte kan någonting om, som djurhållning. Med andra ord: Läs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar