måndag 21 december 2015

Odla i zon 6 - Välja härdiga fröer


Att gå från att odla i zon 2 till zon 6 innebar en hel del lärpenningar. Särskilt 2015 som hade en väldigt dålig och kall försommar. Tomterna jag fick så mycket av på friland i Stockholm dog strax efter midsommar, majsen blåste bort och spenaten bara gick i blom. Därför har jag bestämt att till 2016 ska jag satsa mer på snabba och tåliga grönsaker som hinner ge en fin skörd med vår kortare och ofta kallare säsong. Ofta kan man odla samma grödor om man bara väljer en sort som klarar lite kyliga försomrar och har en lite kortare utvecklingstid.

I trädgårds- och självhushållningsgrupper med bas i min trakt har jag fått mängder av tips på sorter som passar att odla här uppe. Agneta Anderssons gästinlägg om odling på Skillnadens trädgård gav ännu fler.

Här är några sorter jag tänker satsa på:

  1. Moroten Amterdam forcing ska vara en av de allra snabbaste morötterna och den ska få göra Nantes 2, som gav en fin skörd i år sällskap i morotslandet. 
  2. Bondbönor av sorten Witkem kom fint förra året men den lilablommande varianten kom inte alls. Därför kommer jag odla Witkem och Aquadulce Claudia, som ska vara både köldtålig och rikgivande, i år. 
  3. Tomaten Subartic Plenty kommer från Kanada och ska enligt fröbeskrivningen klara kalla försomrar. Även Sibirjak ska få växa hos mig.
  4. Frilandsgurkan Sonja ska vara den tåligaste slanggurkan och jag hoppas mycket på den. Sonja gör min H-19 Little Leaf sällskap men den senare ska få stå på bron bakom ett glas. 
  5. Vintersquash Blue Hubard och Nakenfröpumpa blir nytillskott i mina odlingar. I år odlade jag ingen pumpa för det kändes inte värt. Pumpa hinner sällan bli klar på vår korta säsong men Blue Hubard ska enligt beskrivningarna klara utmaningen. Nakenfröpumpa av sorten Glisdorfer ska också funka fint här enligt tips från en annan odlare. 
  6. Slutligen sockerärt. Den vackert blommande och högväxta sockerärt jag odlade 2015 kom igång väldigt sent och gav alldeles för få sockerärtor vilket resulterade i att jag och barnen fick en sockerärta var till middag. I år ska det bli annorlunda. Norli lovar tidig och riklig skörd. 
Det var mina planer för en sommar med bättre skörd i zon 6. Jag återkommer nästa höst med hur det gick.

Läs också mitt inlägg från 2020 om vilka sorter jag tycker passar för odling i zon 6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar