fredag 25 december 2015

Årskrönika 2015

Julen kom i år också med egenodlad grönkål, god mat och massor med presenter. Lätt utmattade efter gårdagens festligheter spenderar vi dagen i soffan, spelar xbox och äter julgodis. Vad passar bättre denna dag än att summera året som gick? 2015 var inte ett lika händelserikt år som 2014. Vårt andra år på Hallonbacken har inneburit mycket jobb, mycket glädje och mycket lärdom. Så här såg vårt år ut:

Vinter 



Vintern 2015 var otrolig. Det kom lagom mycket snö och jag har inte haft så roligt sedan jag var barn skottade och byggde kojor. Vi åkte skridskor på sjön, åkte pulka och bobb. Jag köpte längdskidor och vågade åka ner för elljusspårets backar med Melkers tips ringande i bakhuvudet: "Om det går för fort är det bara att sätta sig ner mamma. Snön är mjuk!" Än så länge möter den här säsongens jul inte alls våra förväntningar men det finns ju gott om tid för snöfall än så länge.


Renovering



Vårt hus blev lite vackrare och lättare att bo i när vi rev en mellanvägg i ytter hallen, tapetserade om innerhallen och trappavsatsen.



Odling


I januari gjorde jag mina planer, beställde fröer och planterade chili. Fönsterkarmen fylldes av ärt- och solrosskott hela vintern och sedan plantor när våren blev ljusare. Även om jag var väldigt besviken på skörden som blev efter den mycket kalla försommaren lyckades vi odla ganska mycket grönsaker och juni-oktober njöt vi av färska, nyskördade grönsaker varje dag. Den känslan var helt fantastisk!


Ved



Vi byggde en sågbock och sedan kapade Oskar ved med motorsåg. Veden klövs med yxa och torkades. Kalla och blåsiga dagar njuter vi av det arbetet då en brasa i öppna spisen får värma både kropp och själ. Oskar fällde också mängder av träd för att ge mer ljus åt köksträdgården. De stockarna ligger och väntar på att bli ny ved nästa vår. 

Sommar



Sommaren 2015 började riktigt kall och så där riktigt varmt var det faktiskt bara en vecka i augusti. Den veckan när Oskar börjat jobba igen men jag och barnen fortfarande var lediga. Barnen badade även när det var iskallt men för mig blev det bara ett litet snabbt dopp på årets varmaste dag. Vi kunde ändå cykla, fiska, leka kurragömma och läsa i hängmattan rätt så mycket. Vi reste också väldigt mycket och hann vara både till farmor och farfar, Stockholm och Gran Canaria innan året var slut. Jag åkte dessutom till Villnius med mamma, mostrar, systrar och kusiner. 

Höst i skogen


Hösten var fin och vi spenderade mycket tid i skogen. Noa kunde äta hur mycket blåbär som helst och jag plockade både ljug och lingon. Förra året var allt så nytt med huset att vi inte hann med så många skogspromenader men i år kändes gården mer trygg och vi utökade våra trygghetszoner. Än så länge vågar jag bara gå en bit in från elljusspåret för jag har så otroligt dåligt lokalsinne när jag går i skogen. 

Takläcka


Vi hade tänkt bygga växthus i sommar men det hanns inte med för den blöta försommaren avslöjade en läcka i taket. Den var inte särskilt omfattande men tog mycket tid och energi. Att hitta var det läckte, laga, skotta undan all möglig isolering och riva ut Melkers garderob där det också börjat mögla lite var inte särskilt roligt men det känns ändå skönt att vi klarade av det. 

Mat


Aldrig har mat varit så på min agenda som under 2015. Jag har funderat mycket på vad vi vill äta och hur mycket mat egentligen får kosta. Under våren försökte jag få ner våra matkostnader men de sjönk bara när vi producerade som mest mat själva. Därför tänker jag satsa på att odla mer av maten nästa år. Jag har hittat fler vegetariska recept som hela familjen gillar, köpt kött direkt från bonden och gjort egna kryddblandningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar