torsdag 12 november 2015

Lingonglögg



2003 flyttade jag och Oskar från Göteborg till Umeå. Det var en mörk och otroligt kall vinter det året med mycket snö och flera veckor med nästan 30 minusgrader. I det kompakta mörkret den hösten bestämde vi att man får börja dricka glögg när den första snön faller. Vi behövde något som muntrade upp oss i höstmörkret när vi var nästan luspanka och inte kände någon. Det året föll den första snön tidigt, i början på oktober. Året efter flyttade vi tillbaka till Stockholm men regeln vi uppfann den hösten lever kvar.

Igår föll den första snön vilket innebär att vi får börja dricka glögg och jag behövde verkligen något uppiggande i novembermörkret. Så här tidigt är glöggutbudet i affären väldigt begränsat. Min närmaste butik hade bara Blossas lättvinglögg i vitt och rött och den tycker jag inte om. Så jag bestämde mig för att koka min egen. Oftast brukar jag använda tranbärsdryck som bas men den här gången föll valet på lingondryck och resultatet blev en god, fyllig och kryddig glögg.

Lingonglögg 

1 l lingondryck
1 dl råsocker
0,5 dl ljust muskodovarsocker
1 liten bit torkad ingefära, lite krossad
1 kanelstång
citroncest från en halv citron
0,5 dl russin

Koka upp. Låt stå och dra minst en timme, gärna mer. Sila glöggen. Värm innan servering och spetsa ev med lite rom eller konjak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar