torsdag 2 april 2015

Kaffekakor - Recept


När jag sitter på bron och dricker kaffe i vårsolen, vill jag gärna äta en hård liten kaka också. Jag har länge experimenterat för att få fram en kombination av mina favoritkakor: chokladsnitt och sirapskakor som dessutom gärna får smaka lakrits. Nu har jag äntligen lyckats. Eftersom jag sa att kakorna är goda till kaffe döpte barnen dem till Kaffekakor och efter lite experimenterande kan de meddela att de också är goda till varm choklad. Jag utgick från Söta sakers Lakritssnitt och här är resultatet:

Kaffekakor - mjölkfria

Sätt ugnen på 175 grader.

100 g mjölkfritt margarin (eller smör om man inte har en mjölkallergiker eller vegan i familjen)
1 dl socker
2 msk sirap
1-1,5 msk lakritspulver (beroende på smak, jag använde 1 msk)
½ tsk bikarbonat
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 krm vaniljpulver

Gör så här:
Rör samman margarin och socker. Blanda ner sirap, lakritspulver och kakao. Blanda mjöl och bikarbonat och blanda i. Blanda till en smidig deg. Dela degen i 3 delar och rulla till fingertjocka längder. Platta ut längderna med en gaffel på en plåt. Grädda i ca 10 min och skär sedan kakorna i sneda bitar. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar