onsdag 14 januari 2015

Leva enkelt, del 2



Ett av mina mest lästa inlägg är ett av de första jag skrev: Leva enkelt. Då var det 2010 och vi hade precis börjat vårt köpstoppshalvår. Det känns långt borta idag när vi precis köpt hus, vill odla och renovera och behöver hur mycket saker som helst. Då kan det vara bra att påminna sig om just det, att målet är att vi ska leva enkelt.

Vad är då att leva enkelt? Idag har samhället ett aldrig tidigare sett välstånd. Många har inkomster som är så höga att de kan köpa vad de vill och de som inte har det känner sig fattiga. I ett sådant samhälle blir det en motståndsrörelse att inte vilja ha så mycket pengar. Att välja att leva enklare.* Där står vi idag och där har vi egentligen alltid stått.

Grunden i att leva enkelt är att inte låta sig styras av konsumtion. Att inte behöva den senaste telefonen, årets mode och alla prylar. Att vara nöjd med det man har. Att kunna tänkas sig att vänta lite grann och spara till det man verkligen behöver. Att göra själv, återbruka och vara stolt över det.

I dagens konsumtionssamhälle är det lätt att så fort man stöter på ett problem tänka: Nu måste vi köpa något! Jag har kämpat länge med att lära mig tänka: laga, bygga om och låna/få istället. Kanske har någon precis det du behöver stående hemma? När vi flyttade in i vårt hus fick vi allt från gräsklippartraktor till mattor, växthus och skrivbord av snälla släktingar som hade över. Kanske kan du bygga en egen av delar du har hemma? Allt från kläder till hushållsapparater går dessutom ganska ofta att laga.

Under våren kommer jag varje onsdag att skriva om ekonomi och mina bästa spartips i hopp om att inspirera fler att lära sig leva på mindre.

*Notera att här pratar jag inte om den växande skara människor som har svårt att få ekonomin att gå ihop varje månad, mycket för att man inte längre klarar sig på bara en inkomst eller för att nivåerna i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar sänkts. Jag är fullt medveten om hur det känns att leva på existensminimum och att det kan vara provocerande att prata om självvald enkelhet när det finns de som inte kan välja. Att det finns de som har det svårt tar dock inte bort att de som har pengar behöver minska sin konsumtion och att det finns mycket att vinna för alla om vi sänker våra materiella krav lite grann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar