tisdag 9 december 2014

Odla i december

Så börjar vi äntligen ha lite sol ibland och december är hittills ljusare än november. Även om solen inte riktigt når över bergen och lyser på vårt lilla hus, blir det i alla fall ordentligt ljust de få timmar solen är uppe. Med solen kom viljan att odla. Idag drog jag och barnen fram fröer, jord och groddningstråg. 


Vi satte solrosfrön i lite såjord och


alfalfa- och rödbetsfrön las i groddningstråget. 


Det visade sig att jag inte har någon planteringsjord hemma så jag gick ut och grävde lite i varmkomposten. Lägst ner fanns lite jord som jag hoppas det ska växa i. Ovanpå la vi lite såjord och sådde sedan dill och koriander. 


Eftersom det knappast gror några aromatiska örter i decembermörkret byggde jag en växtlampa av en ampel. Nu är det bara att vänta och se vad som gror...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar