torsdag 16 oktober 2014

Bästa veggo recepten för barnfamiljer ever!


Efter att ha varit vegetarian i nästan 15 år började jag, och hela familjen, äta kött för snart 2 år sedan. Det var ett val vi gjorde för att det blev för jobbigt att göra god och näringsrik mat som passade familjens känsliga magar. Jag försöker ändå att vi ska äta 50 % vegetariskt och varje vecka när jag ska göra veckomatsedel är det den vegetariska maten jag sliter med.

Jag har prövat så mycket vegetariska kokböcker i jakt på en som passar mina kinkiga barn men om boken börjar med uttalanden som: "Mixa en massa gröna blad till en härlig smoothie, barnen kommer älska det" eller "Soppa är bästa barnmaten", tappar jag förtroendet direkt. Dessa kokboksförfattare har uppenbarligen helt andra barn än jag som äter saker mina barn bara skriker: BLÄÄÄÄÄ, åt. Där finns ingen inspiration att hämta!

Därför var det så otroligt roligt att slå upp Mera vego av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Den börjar med ett recept på Majsplättar och inleder med orden: "Pannkakor, plättar eller våfflor? Om barnen i våra familjer hade fått bestämma över middagsmenyn skulle det inte behöva vara mer variation än så". Precis som mina barn. Det känns tryggt! Receptet följs av Pasta i tusen skålar, något vi hemma hos oss kallar "Blanda-din-egen-pastasallad", en stor favorit.

Så fortsätter Mera Vego. Nya twists på sådant jag vet funkar. Massor med pannkaksrecept, olika former av pasta och många tofurecept. Mycket indiskt, mycket plockmat. Med en mjölkallergiker i familjen är det dessutom otroligt positivt att allt veganvänligt är utmärkt. Det här är kokboken för vår familj!

I helgen kör vi kanske lite havrepannkakor, kanske lite tapas. Vi måste prova tofupinnarna och ikväll blir det Gnocchi med rostad Butternutsquash. Ungarna kommer inte smaka såsen, utan äta pasta med ost och dressing, som vanligt, men om jag inte mixar all pumpa utan lämnar lite i små bitar kommer de troligen smaka. Så funkar nämligen mat i min familj. Jag vill ha sås, barnen vill ha bitar. Så länge alla äter borde det inte göra så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar