onsdag 20 mars 2013

Choklad- och lavendeldrömmar

När det snöar ute fast vi närmar oss slutet på mars och det är minusgrader och ingen vår i sikte är det lätt att bli lite deppig. Då gäller det att minnas att det kommer en sommar med sol, bad och odling. För att påminna mig om det gjorde jag ännu ett försök att göra Lavendeldrömmar med mitt sista lavendelsocker. 

Det här blev mitt bästa försök någonsin. Drömmarna är inte lika spröda och goda som farmors, men lika bra som mammas och det duger gott åt mig. Kombinationen choklad och lavendel var fantastisk. Inspirationen kom från Saras delikatesser. 


Lavendel- och chokladdrömmar

ca 20 st

75 g rumstemererat smör
1 dl lavendelsocker
0,75  dl solrosolja eller annan neutral matolja
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 krm vaniljpulver
½ tsk hjorthonssalt

Sätt ugnen på 150 grader. Rör smör och socker tills det är vitt och pösigt. Tillsätt oljan. Blanda alla torra ingredienser och blanda försiktigt ner i smör smeten. Forma till små bollar och lägg på bakplåtsklädd plåt. Platta till bollarna lite lätt. Grädda ca 20 min. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar