söndag 3 februari 2013

Att baka laktosfria Twix

Nackdelen med att inte tåla laktos och annat, är att det är väldigt svårt med mellanmål på jobbet. Man kan inte bara köpa en chokladkaka att tugga i sig när blodsockret sjunker framåt 3. Samtidigt vill man inte äta en hel macka. Inte Oskar i alla fall. Så jag bakade lite Twix åt honom.

Eftersom jag har väldigt svårt att låta bli kakor nu när jag går hemma bakade jag med laktosfria produkter. Om jag då äter upp några får Noa väldigt ont i magen och skriker hela dagarna. Bra sätt att inte öka midjemåttet tyckte jag, men lite surt var det att baka en långpanna kakor och inte ens få smaka EN. Särskilt när de såg så här goda ut.



Så här bakar du dina egna:

Botten
3 dl vetemjöl
0,5 dl socker
100 g laktosfritt smör

Kola
100 g laktosfritt smör
1 dl socker
1,5 dl grädde
1 msk ljus sirap

Garnering
100 g mörk choklad


Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna till kakan och platta ut den mycket smuliga degen i en halv långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda i 20 minuter.

Blanda alla ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Koka på svag värme i ca 40 minuter. Kolla till då och då så att inte kolan bränner vid. 

Smeta ut kolan över botten. Låt den stelna i kylskåp. Smält choklad i vattenbad eller försiktigt i micron. Bred ut den smälta chokladen och när den stelnat skär du kakan i lagom stora munsbitar.
Förvara i kyl eller frys.



1 kommentar: