tisdag 11 januari 2011

Slut på köpstopp

I slutet på december upphörde vårt köpstopp och det är dags att summera:

- Vi nådde vårt sparmål och har nu en buffert på sparkontot.
- Det var inte så svårt som jag trode. Vi har egentligen aldrig handlat så mycket saker och kläder.
- Vi saknade fika på stan väldigt mycket.

Vi lärde oss att värdera de saker vi har istället för att bara se det som saknas. Vi lärde oss att se inköp som investeringar istället som förbrukning. Om man lägger två hundralappar extra på filékniven eller köper en rejäl stekpanna istället för en billig på ikea håller de ju faktiskt resten av livet. Jag vill köpa ordentliga sköna skor som håller länge istället för billiga som går sönder efter en säsong.

Jag känner att mitt ha-begär har minskat så mycket att vårens projekt blir att försöka göra oss av med en massa saker vi inte behöver. Sälja, skänka och bli lite minimalistiska. Att som It's easy being green räkna hur mycket saker vi tar in i hemmet och hur mycket vi lyckas bli av med och målet är att ligga på minus varje vecka. Då får vi för hoppningsvis lite mer plats här i tvåan på 65 kvm där 3 personer bor och kontoret för 4 företag ligger.

1 kommentar:

  1. Vilka härliga insikter ni kom till efter köpstoppet!
    Själv har jag ju bara haft nån halvdan variant av köpstopp som jag misslyckades katastrofalt med, men nu börjar jag bli lite sugen på att köra åtminstone en månad eller två.. Det där med att spara till en buffert under tiden är ju verkligen en strålande idé!

    SvaraRadera