onsdag 12 januari 2011

Egen musli

Innan jag har fått frukost är jag på ganska dåligt humör men jag har lite svårt för att äta när jag precis stigit upp, vilket gör frukost väldigt viktigt och väldigt svårt på samma gång. Som liten fick jag mackor som jag gömde under bordet efter några tuggor, i tonåren åt jag godis på väg till skolan och under studietiden tvingade jag i mig havregrynsgröt. Egentligen ville jag äta yoghurt men det är väldigt svårt att hitta en god müsli eller flingor. Allt är för sött, innehåller konstiga sädeslag och för lite frukt och nötter. Lösningen hittade jag för ett år sedan: Att göra egen müsli.

Efter lite experimenterande är detta mitt favoritrecept. 

14 dl havregryn
1 tsk kanel
3 msk kallpressad rapsolja
1 rågad matsked närproducerad honung
1,5 dl vatten

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda havregryn och kanel i en stor bunke. Värm lite vatten och lös upp honungen i det. Blanda med resten av vattnet (kallt) och olja. Häll sedan ner den blöta blandningen i havregrynen och blanda allt med händerna. Smula isär stora klumpar och försök få blandningen så jämt blöt som möjligt. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen ca 40 min. Vänd müslin var 10:e minut. 

Denna müsli äter vi med rostade hasselnötter, valnötter, gula russin, färsk frukt och vaniljyoghurt. Varje tugga är en njutning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar