onsdag 6 oktober 2010

Tv förbud för hela familjen

Vi har ingen tv, har inte haft sen 2002 när jag deppade ihop och bara satt och tittade på dåliga såpor på tv:n hela dagarna istället för att skriva B-uppsats i historia. Det betyder inte, och har aldrig betytt, att vi inte konsumerar media. DVD-boxar med tv-serier, SVT-play, TV4-play, filmer och sånt. Skillnaden är att man hela tiden måste göra ett aktivt val att sätta igång nästa fil, istället för att tv-program staplas på tv-program och helt plötsligt sitter man och tittar på Hem till gården och kan inte sluta. Det har funkat ganska bra.

Nu har vi varit sjuka i omgångar i flera veckor och det både jag och Melker vill göra när vi är sjuka är att titta. Titta. När Melker är hemma och vaken ska han se Toy Story, Bilar eller Pingu. När Melker inte är hemma eller sover tittar jag på How I Met Your Mother, the Closer, Fringe, eller Idol. Det finns ingen tid som inte är fylld med titta.


I morse vaknade Melker klockan 5, arg som ett bi skrek han: Följa, följa och tog min hand. Jag visste precis vad han ville, det han alltid vill. Att jag skulle släpa mig ur sägen och sätta igång datorn. Jag stängde av Pingu när han gick och la sig och nu ville han att jag skulle sätta igång det när han vaknade istället för att mysa i sängen en stund till. Jag är också arg som ett bi på morgonen och med ilska kommer styrka: Nej! Mamma vill inte, sa jag. Så vände jag mig till morgonzombie-Oskar och sa: Nu räcker det. Nu är det titta-förbud resten av veckan. Och det gäller inte bara Melker utan hela familjen. Han svarade: Ok.

Vi hade en ganska trevlig morgon. Melker lugnade ner sig och hämtade lite böcker som vi låg i sängen och läste och sen åt vi frukost utan att han var tvungen att springa och sätta igång Pingu hela tiden. Visst bad han ibland om att få titta men det var inte alls lika illa som jag trodde att det skulle bli.

Först när han gått till dagis insåg jag vad jag sagt i ilska klockan 5 på morgonen och nu är tvungen att hålla. Jag får inte titta på något resten av veckan och det här är PMS veckan. En vecka då jag brukar ligga hela kvällarna halvgråtandes under en filt, äta choklad, titta på avsnitt av något jag sett hundra tusen gånger och säga: Är du arg på mig? Älskar du verkligen mig? till Oskar var femte minut. Hur ska det här gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar